Schenking aan het Van Gogh Village Museum
Vanaf nu kunnen bezoekers een aquarel van de Nederlandse kunstschilder Anthon van Rappard bewonderen.
Wat maakt deze aquarel zo bijzonder?
Het is aannemelijk dat Van Rappard het werk zij aan zij met Vincent van Gogh in Nuenen schilderde.
Eind 2024 bezocht een echtpaar uit Friesland het Van Gogh Village Museum in Nuenen. Ze zagen daar een schilderij van Vincents schildervriend Anthon van Rappard hangen. “Van hem heb ik nog een aquarel”, vertelde de bezoeker aan een vrijwilliger van het museum. Het museum legde contact via Vera Hussaarts en een paar maanden later ontvingen directeur Simone van der Heiden en Peter van Overbruggen (Stichting Kunstfonds) en Richard de Kind (collectiebeheer) het echtpaar, mét aquarel.
De garantie van de Stichting Kunstfonds om het werk veilig te stellen voor de toekomst, was voor het echtpaar aanleiding om hun werk dezelfde middag nog aan het museum te schenken.
Daar is het museum ontzettend dankbaar voor.
De aquarel van Van Rappard is zó indrukwekkend, dat het Van Gogh Village Museum besloot om deze in de vaste collectie op te nemen: in de galerij van Vincents Vrienden. En die beslissing had een ingrijpende consequentie. Het was namelijk nodig om de Van Rappard-wand aan te passen en een ander topstuk van hem uit zijn Nuenense periode te verplaatsen. Afgelopen week was het tijd voor de transformatie en kreeg dit schilderij Garen winden van Van Rappard er een prachtige buur bij.

Meer over het werk en de kunstenaar
Van Rappard is bekend vanwege zijn – soms complexe – vriendschap met Vincent van Gogh, die duurde van 1881 tot 1885. De kunstenaars werkten enige tijd zij aan zij in Nuenen in 1884 (10 dagen in mei en enkele weken in oktober). Er zijn uit deze periode weinig werken bekend van Van Rappard.
Daarom is het zo bijzonder dat we mogen aannemen dat de ingekleurde tekening van de Werkende boer in een van deze periodes is ontstaan. Enkele jaren geleden is namelijk een vergelijkbare aquarel verkocht, gedateerd op “waarschijnlijk mei 1884”.
De overeenkomstige kleur blauw in beide werken is opvallend. Door de nummering met het cijfer “8” op de achterzijde van de geschonken tekening en de duidelijke overeenkomst met de hiervoor genoemde aquarel – qua onderwerp en kleurstelling – is het niet ondenkbaar dat het een exemplaar uit een serie is.
De aquarel is onderzocht door Paul Dumay van de Nuenense kunsthandelaar en -restaurateur Art Dumay en hier ook voorzien van speciaal museumglas en een nieuwe lijst in de stijl van de rest van de galerij.